Mag je als volwassenen zelf bepalen hoeveel je weegt?

Heb ik als volwassenen het recht om te bepalen hoeveel ik weeg?
Ik woog en keer veels te weinig en toen had de rechter besloten mij op te laten nemen
de rechter mag toch geen besluiten nemen als iets niet in de wetboek staat vermeld?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
5 jaar geleden
Als jouw gezondheid in gevaar komt, kunnen ze je laten opnemen.
Ben je verder in behandeling voor je eetstoornis? Klinkt alsof je daar last van hebt.

Antwoorden (3)

Als het om je leven gaat dus dat je te weinig eet en daardoor zo kunnen overlijden en je familie heeft de rechter gevraagd om je te laten opnemen omdat jij dat niet wil dan kan en mag dat.
ronron1212
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ @ronron1212,het is zelfs: ja dat moet
De rechter mag je gedwongen laten opnemen 'als je een gevaar bent voor jezelf en opname nodig is om dit gevaar af te wenden.' Dit is wettelijk goed geregeld.

Blijkbaar vond de rechter dat jij zoveel ondergewicht hebt/had, dat jij in gevaar was. Je eerste opmerking ('ik heb zelf het recht te bepalen hoeveel ik weeg') wijst bovendien op gebrek aan inzicht in je probleem. Daarmee is aan de voorwaarden voldaan.
tinus1969
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005700/2016-01-01was geldig van
1januari 2016 t/m 31 juli 2018
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
… Blijkbaar vond de rechter dat jij zoveel ondergewicht hebt/had, dat jij in gevaar was. Je eerste opmerking ('ik heb zelf het recht te bepalen hoeveel ik weeg') wijst bovendien op gebrek aan inzicht in je probleem. Daarmee is aan de voorwaarden voldaan ….
De conclusie dat hiermee is voldaan een de voorwaarden waaraan moet worden voldaan, alvorens de aanvraag voor een RM mag worden ingediend en afgegeven, is pertinent onjuist. Gelukkig maar!!. De rechter vindt niets. Hij is geen arts en heeft zelfs officieel geen mening over iemands lichaamsgewicht.
De hele procedure loopt via de officier van justitie bij wie de aanvraag moet worden ingediend, deze dient het verzoek in bij de rechter. Hierbij moet een geneeskundige verklaring gevoegd zijn, opgesteld door een onafhankelijke psychiater, waaruit blijkt dat opname noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Nav de aanvraag spreekt de rechter met minstens een dozijn personen, zoals vroegere hulpverleners en familieleden. Hij wijst degene waar het om draait een gratis advocaat toe via de Raad voor de Rechtsbijstand. Alles overwegende wat familie, artsen, vroegere hulpverleners en de geneeskundige verklaringen vermelden, besluit de rechter om wel of geen voorlopige RM af te geven. … De opmerking ('ik heb zelf het recht te bepalen hoeveel ik weeg') wijst bovendien op gebrek aan inzicht ……
De opmerking (overigens onjuist weergegeven) zelfs als zij dit zo gezegd zou hebben is absoluut geen bewijs dat @Renzoval geen inzicht heeft in het probleem. Daar zijn heel andere overtuigende aanwijzingen voor vereist. Bovendien zégt zij niet dat zij het recht heeft, maar vráágt of zij als volwassene dat recht heeft en vermoedde dat de rechter buiten zijn boekje was gegaan.
Ja dat recht heeft zij – tot op zekere hoogte en de wet bepaalt dat gedwongen opname in bepaalde gevallen geoorloofd is.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc. Ik mag toch hopen dat de rechter wel iets vindt - die besluit immers :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een beslissing van een rechter is niet gebaseerd, althans dat zou niet mogen, op hetgeen hij ervan vindt. Ja, ik vind u ook veel te mager, en ik vind dat u gebrek aan inzicht hebt, dus... zo werkt dat niet.
De rechter luistert naar alle partijen, leest de relevante verklaringen in het dossier,wikt en weegt de wettelijke rechten en plichten van de partijen tegen elkaar af en neemt een beslissing.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik vond dit interessante stuk over zowel WGBO als BOPZ (icm gedwongen opname, gedwongen medicijn toediening en gedwongen voedsel toediening). https://www.altrecht.nl/wp-content/uploads/2015/12/Brochure-Wilsbekwaamheid-WEB.pdf Op de Bopz-aangemerkte locatie (zoals
psychiatrisch ziekenhuis, PAAZ, PUK) geldt
voor de somatiek onverminderd de regeling
van de WGBO. Dus het toedienen - bij
wilsonbekwaamheid desnoods onder
verzet - van medicatie aan een patiënt in
een epileptisch insult gaat via de WGBO.
Maar waar het gaat om gedwongen
toediening van voeding en vocht valt de
daar opgenomen patiënt met eetstoornis
onder het bijzondere Bopz-regime. In de
praktijk van alledag kan dit voor de medicus
onlogisch aanvoelen, maar zo is het in de
wet wel gesteld.
Dat houdt om te beginnen in dat als tot
dit soort dwangtoepassing wordt besloten
bij een vrijwillig opgenomen patiënt de
Inspectie voor de Gezondheidszorg eist dat
‘onverwijld’ de procedure tot verkrijging van
een passende Bopz-maatregel....
@Renzoval, ja een rechter mag besluiten nemen die zelfs niet in een wetboek staan.
Het is andersom, een rechter moet zich houden aan de besluiten die de wet voorschrijft, én hij mag geen besluiten nemen die op grond van de wet verboden zijn.
Een gedwongen opname met een rechterlijke machtiging (RM) is mogelijk op grond van de wet
Voorwaarden voor de afgifte van een RM zijn o.a.
De patiënt vertoont geen bereidheid tot vrijwillige opneming.
Het gevaar kan niet buiten het ziekenhuis worden afgewend.
Het gevaar komt voort uit de stoornis.
Anorexia nervosa is een ernstige psychiatrische aandoening met een hoge morbiditeit en mortaliteit. Op grond van deze definitie van anorexia kan er gedwongen opname plaatsvinden. U kunt dan worden opgenomen in bijvoorbeeld een psychiatrisch ziekenhuis, ook al wilt u dat zelf niet.
Dit staat allemaal in de wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).
De overeenkomst inzake geneeskundige behandeling vanaf artikel 446
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2019-01-01#Boek7_Titeldeel7_Afdeling5_Artikel446
Dus, ja je mag als volwassene zelf bepalen hoeveel je weegt, te veel of te weinig, maar daar zijn grenzen aan, zoals aan haast alles grenzen zijn van wat wel en niet mag.
Maar een lichaamsgewicht zo beïnvloeden dat de diagnose anorexia of boulimia nervosa gesteld wordt, dan zijn de grenzen bereikt en mag de behandelaar ingrijpen door een rechterlijke machtiging aan te vragen. Bij verlening van de machtiging door de rechter volgt gedwongen behandeling/opname.
Toegevoegd op 19 februari 2019 16:36: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ een topper op dit gebied!
tinus1969
5 jaar geleden
Toch snap ik het grote aantal plussen niet. De genoemde juridische basis is namelijk niet correct. Gedwongen opnames zijn niet geregeld in de WGBO (want die heet niet voor niets Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst, en overeenkomsten zijn tweezijdig vrijwillig) maar de Wet BOPZ (wet Bijzondere
Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen) https://wetten.overheid.nl/BWBR0005700/2016-01-01
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@tinus1969, De link https://wetten.overheid.nl/BWBR0005700/2016-01-01 die je geeft van de BOPZ is verlopen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De WGBO is de basis van alle zorgverlening. Mag het aangaan van de overeenkomst tweezijdig vrijwillig zijn,de naleving van de overeenkomst is dat zeker niet.De patiënt heeft rechten én plichten maar ook de behandelend arts heeft rechten én plichten. De WGBO maakt het mogelijk voor de behandelend arts om per situatie te beoordelen of gedwongen behandeling of gedwongen opname gewenst. Dat is zijn recht én zijn plicht op grond van deze overeenkomst.
De BOPZ regelt de voorwaarden waaraan moest worden voldaan om gedwongen opname daadwerkelijk mogelijk te maken, zoals het verkrijgen van de voorlopige RM. De BOPZ regelt de rechten en plichten van de patiënt als het verblijf in de instelling een feit is. Niet iedereen die gedwongen opgenomen is, krijgt dwangbehandeling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Per 1 januari 2020 wordt de wet BOPZ vervangen door o.a. de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) voor mensen met een psychiatrische aandoening. Ook deze nieuw wet regelt de rechten en plichten van de patiënt (cliënt) tijdens de hele periode van verplichte zorg.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc, toch vraag ik me af waar je je op baseert dat de patiënt rechten en plichten heeft (wetsartikel?) en vooral: Welke plichten dan? Zorgverleners klagen juist, dat de WGBO de patiënt in de praktijk geen enkele plichten oplegt, maar wel veel rechten geeft, terwijl de zorgverlener zorgplicht heeft (ook bij mensen die zich niet houden aan behandelplannen etc.).
Met name schreef je: 'De WGBO maakt het mogelijk voor de behandelend arts om per situatie te beoordelen of gedwongen behandeling of gedwongen opname gewenst.' Welk artikel baseer je dit op? De WGBO is burgerlijk recht, en geeft dus geen basis voor (medische) dwang. Die volgt wel uit de BOPZ -want dat is bestuursrecht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst is eigenlijk geen wet, maar een titel uit afdeling 5 van het Burgerlijk Wetboek (BW). De WGBO regelt de civielrechtelijke verhouding tussen patiënten en hulpverleners. Civielrechtelijk gezondheidsrecht en biedt de mogelijkheid tot gedwongen behandeling.
Hier laat ik het bij, GoeieVraag is niet de juiste plaats voor het geven van een paar uur college.
In de BOPZ staan de rechten van cliënten TIJDENS de onvrijwillige opname in een psychiatrische instelling.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc, ik hoef geen heel collegem, maar slecht een simpel weetje. Jij schrijft: 'De WGBO regelt de civielrechtelijke verhouding tussen patiënten en hulpverleners. Civielrechtelijk gezondheidsrecht en biedt de mogelijkheid tot gedwongen behandeling.' Mijn vraag: Welk artikel van de WGBO regelt dat precies?
Voorzover ik weet (en ik weet niet heel veel van recht maar wel het eea. van gezondheidszorg) regelt de WGBO dit namelijk niet, en staat dit toch echt in de wet BOPZ.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@tinus1969,
Dat een beslissing voor onvrijwillige behandeling genomen mag worden is geregeld in de WGBO (een titel opgenomen in het Burgerlijk Wetboek) vanaf art 446 (staat duidelijk in mijn antwoord).
Nu voor de LAATSTE keer. In de BOPZ staan de rechten en plichten die gelden voor zowel de behandelaar als voor de patiënt TIJDENS de procedures van de aanvraag en TIJDENS de onvrijwillige opname en verblijf in een psychiatrische instelling met een Bopz-aanmerking. Het doel van de wet BOPZ is de rechtsbescherming te waarborgen van bewoners die onvrijwillig worden of zijn opgenomen.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc, welk artikel dan precies? Niet in art 446 WGBO - dat definieert alleen dat er zoiets als een behandelovereenkomst bestaat.
Ik krijg toch echt de indruk dat de BOPZ alles rondom onvrijwillige opname regelt: https://maxius.nl/wet-bijzondere-opnemingen-in-psychiatrische-ziekenhuizen/hoofdstuk2 (opvallend overigens dat de behandelend arts geen dwangbehandeling kan aanvragen, als ik artikel 4 goed lees).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969, je leest inderdaad het verkeerde artikel in de verkeerde wet.
Een RM moet worden aangevraagd bij de officier van justitie. In de meeste gevallen doet een psychiater dat. De officier kan het verzoek vervolgens aan de rechter voorleggen.
tinus1969
5 jaar geleden
@JoanDarc, en waar lees ik dan het goede artikel? Adel verplicht, je stelt je op als juridisch goed onderlegd, dus dan mogen we ook van je verwachten dat je hier juridische goed doortimmerde antwoorden geeft. Ook mbt details, zo nodig.